راه کار
همانگونه که گفته شد، مصرف به عنوان نقطه پایانی یک رابطه اقتصادی، نقطه عزیمت است. مدیریت الگوی روانی و ذهنی مصرف به ویژه در شرایط کنونی که قیمت کالای ایرانی بسیار ارزانتر از همنوع خارجیاش است، مهمترین کاری است که میتوان انجام داد. در واقع کار نهادهای حاکمیتی و دولت میتواند تسهیل فرایند تبلیغات کالاهای ایرانی باشد. نکه مهم این است که هرچه وضعیت اقتصادی کشور دشوارتر شود، صاحبان کالاها و خدمات، کمتر میتوانند برای تبلیغ خود از رسانههای محیطی، مجازی و صدا وسیما استفاده کنند. تبلیغات با ایجاد فضای ترغیبی و تبیینی میتوانند هویت و معنای مصرف را برای کالاهای داخلی تعریف یا بازسازی کند. نقص این فرایند بازارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را با اختلال مواجه میکند. واقعیت آن است که هزینه تبلیغات برای برندهای داخلی که توان اقتصادیشان کاهش پیدا کرده، هزینه بالایی است. هم اکنون پس از تلاشهای بسیاری که برای ترغیب مردم به مصرف کالاهای ایرانی انجام شده است، همچنان برندهای ایرانی اعتباری را که باید و شاید ندارند. این در حالی است که کیفیت کالاهای ایرانی در بسیاری از اقلام خوراکی، پوشاک، صنایع کوچک و . همطراز با مشابه خارجی است و به لحاظ قیمتی نیز بسیار به صرفهتر است اما تصور مصرفکننده از کیفیت برند خارجی همچنان بر تصورش از کیفیت کالای ایرانی میچربد. افزون بر این مصرف کالای خارجی از این حیث که با سبک زندگی مدرن، همسوتر بازنمایی شده است، میل به مصرف این نوع کالاها را نیز تقویت میکند. در واقع این موضوع، اهمیت تبلیغ تجاری برای کالا و خدمات ایرانی را بیش از همیشه تبیین میکند. تبلیغات درست، روزآمد و خلاقانه میتواند هویت و روزآمدی کالای ایرانی را تعریف و میل به مصرف آن را در مخاطب تقویت کند. کاهش هزینه تبلیغات برندهای داخلی در صداوسیما و همچنین کاهش هزینههای مربوط به تبلیغات در رسانههای محیطی در شهرها میتواند در کوتاه مدت، زمینههای رونق تولید را در داخل کشور فراهم کند. کالای ایرانی باید بتواند خود را برای مصرفکنندهاش معرفی، تبیین و تبلیغ کند. تجارت و رونق تولید کالاهای مصرفی در جهان معاصر نمیتواند بدون توجه به تغییرات اجتماعی فرامرزی باشد. حایل میان مصرف و ذهنیت مخاطبان از زندگی در جهان مدرن است، تبلیغات است. تا این اتفاق به درستی رخ ندهد، نمیتوان امید چندانی به توسعه مصرف کالاهای داخلی و رونق تولید داشت.
دکتر علیرضا ربیعیراد*
راهبرد های دیگر در راستای تقویت رونق تولید
مصرف ,ایرانی ,تبلیغات ,کالاهای ,کالای ,داخلی ,است که ,کالای ایرانی ,رونق تولید ,به مصرف ,کالاهای ایرانی
درباره این سایت